La Compania Mica urmarim ca fiecare copil sa simta si sa inteleaga ca este: ingrijit, ascultat si sprijinit emotional, invitat sa participe la viata de grup si la activitatile de dezvoltare.

La sfarsitul ciclului prescolar copiii nostri sunt pregatiti pentru urmatoarea perioada si au deprins:

  • abilitati si reguli de igiena si ingrijire proprie si a mediului in care traieste:
  • abilitati de intelegere a sinelui si a mediului inconjurator
  • respect fata de grup si comunitate,
  • atentie, rabdare si rezistenta in a invata si a duce la capat sarcini de lucru individuale si disponibilitate in activitatile de invatare in grup.

 

Curriculumul Compania Mica este elaborat:

  • in conformitate cu anexa la OMEN 4694/2.08.2019, “Curriculum pentru educatie timpurie 2019” – https://www.edu.ro/sites/default/files/Curriculum%20ET_2019_aug.pdf
  • respectand “Reperele fundamentale în învatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la nastere la 7 ani” – UNICEF
  • respectand valorile si principiile Companiei Mici

 

Activitatea didactica se desfasoara in serii de 4 saptamani  (3 saptamani  de studiu urmate de  1 saptamana de recapitulare si  evaluare) organizate in jurul temelor ce apartin domeniilor generale ale curriculumului de educatie timpurie: eu, familia, gradinita, orasul, locuinta, anotimpurile, evenimentele de peste an, fructele, legumele, alimentatia si sanatatea, lumea plantelor si animalelor, sarbatori, meserii, mijloace de transport, corpul uman, simturile, activitatile omului, lumea povestilor pentru copii, arta pentru copii, hobby si timp liber, calatorii, emotii si sentimente,  lumea de ieri si de azi, tehnologia pe intelesul copiilor.

 

Orarul zilnic include activităţi diverse, structurate pe cele şase arii de învăţare: comunicare,ştiinte, arte, matematică, om si societate, dezvoltare personală si socială, educatie fizica.

 

Alternam activitatile astfel incat copiii sa ramana motivati pe parcursul intregii zile. Profitam de vremea buna si curtea generoasa, precum si de proximitatea parcului, si iesim afara de doua ori pe zi, iar in perioadele calde mutam toate activitatile in aer liber. Ele devin astfel o mare bucurie. In plus organizarea activitatilor zilnice tine seama de nevoia copiilor de a fi permanent in contact cu natura, de a o studia si a o intelege.

 

Pe parcursul anului scolar imbogatim activitatile de gradinita cu evenimente speciale – proiectele din calendarul nostru sunt concepute astfel incat sa mijloceasca atat ideea de traditie si cat si cea de implicare, empatie, comunitate, caritate si sa ilustreze in mod practic setul de teme propuse de curriculum national: Cine sunt? Ce și cum exprim ceea ce simt? Unde ne aflăm în timp și spațiu? Când/cum și de ce se întâmplă? Cine și cum planifică/organizează o activitate? Cum protejez mediul in care traiesc?

 Activitati 2-3 ani:

  • jocuri si activitati liber alese (jocul cu jucaria, joc simbolic, joc senzorial, joc de constructie, joc didactic, joc imitativ, joc in aer liber),
  • activitati tematice (creatii artistice, auditii cu miscare, exercitii ritmice, lucrul cu cartea, lectura de imagine, jocuri de cuvinte, memorizare, activitati matematice cu jucarii si obiecte, jocuri didactice)

Obiective de atins pe parcursul anului scolar in activitatea cu copiii 2-3 ani

Dezvoltare socio-emotionala:

  • urmeaza reguli si rutine simple,
  • raspunde la salut,
  • preia rutine de joc prin imitatie,
  • preia sarcini gospodaresti simple, cu ajutorul educatorului
  • reactioneaza la situatii periculoase sau dificile solicitand ajutorul,
  • recunoaste emotii simple;

Comunicare si limbaj:

  • asculta povesti scurte cu imagini
  • participa la jocuri sau activitati cu poezie si cantec
  • descopera imaginea si desenul ca mijloace de comunicare
  • formuleaza enunturi scurte, dar complete

Capacitati si atitudini de invatare:

  • manifesta curiozitate fata de ceea ce vede, fata de ceea ce sa intampla
  • intelege si accepta sarcini de lucru simple
  • utilizeaza creativ in joc obiecte noi

Dezvoltare cognitiva si cunoasterea lumii:

  • observa propriile actiuni asupra obiectelor si asupra celorlalti,
  • repeta comportamente apreciate de cei din jur
  • face comparatii simple de marime si cantitate
  • trece de la limbaj non-verbal la limbaj verbal
  • numara pana la cinci

Dezvoltare fizică

  • isi coordoneaza membrele si miscarile in joc
  • imita miscarile educatorului
  • apuca creionului între degetul mare, arătător și mijlociu
  • se imbraca si se incalta cu ajutor minim din partea educatorului

Activitati 3-4 ani:

  • jocuri si activitati liber alese (jocul cu jucaria, joc simbolic, joc senzorial, joc de constructie, joc didactic, joc imitativ, joc in aer liber, jocuri associative, jocuri de rol, jocuri matematice)
  • activitati de dezvoltare personala (activitati de cultivare a inclinatiilor personale)
  • activitati pe domenii experientiale (povestirea, exercitiile, experimentele, constructiile, lectura dupa imagini, observarea dialogul, crearea de povesti si jocuri, memorizare)
  • rutine si tranzitii

 

Obiective de atins pe parcursul anului scolar in activitatea cu copiii  3-4 ani

Dezvoltare socio-emotionala:

  • recunoaste si descrie situatii dificile si periculoase si solicita ajutorul,
  • recunoaste si exprima emotii de baza
  • respecta rutinele grupului
  • initiaza salutul
  • conduce un joc, atrage colegii in joc prin imitare
  • verbalizeaza emotiile si afectiunea fata de cei din jur

Comunicare si limbaj:

  • foloseste limbajul mimic si corporal si structuri verbale complete pentru a comunica un mesaj
  • raspunde la intrebari simple si participa la descrierea de imagine verbal si non-verbal
  • memoreaza si reproduce cantece simple, poezii scurte
  • verbalizeaza nevoi, dorinte, amintiri, actiuni viitoare

Capacitati si atitudini de invatare:

  • initiaza actiuni noi si isi asuma riscuri
  • finalizeaza sarcini de lucru simple
  • participa la jocuri de rol cu sprijinul educatorului

Dezvoltare cognitiva si cunoasterea lumii:

  • identifica caracteristici ale corpurilor si obiectelor si le numeste
  • manifesta interes pentru informatii matematice
  • recunoaste categorii de lucruri sau fenomene,
  • diferentieza elemente ale aceleiasi categorii dupa un criteriu

Dezvoltare fizică

  • isi coordoneaza membrele si miscarile in joc, respectand ritmul si ordinea miscarilor
  • foloseste la masa independent lingura si furculita
  • foloseste creionul cu indemanare
  • se imbraca si se incalta independent

Activitati 4-5 ani:

  • jocuri si activitati liber alese (jocul cu jucaria, joc simbolic, joc senzorial, joc de constructie, joc didactic, joc imitativ, joc in aer liber, jocuri associative, jocuri de rol, jocuri matematice)
  • activitati de dezvoltare personala (activitati de cultivare a inclinatiilor personale)
  • activitati pe domenii experientiale (povestirea, exercitiile, experimentele, constructiile, lectura dupa imagini, observarea dialogul, crearea de povesti si jocuri, memorizare)
  • rutine si tranzitii

Obiective de atins pe parcursul anului scolar in activitatea cu copiii  4-5 ani

Dezvoltare socio-emotionala:

  • exprima emotii de baza resimtite sau vazute la cei din jur,
  • isi asuma responsabilitati specifice varstei,
  • respecta reguli si intelege consecintele nerespectarii lor
  • initiaza rutine de salut, raspunde la dialog, respecta bunele maniere
  • conduce un joc, explicand cadrul si regulile
  • intelege apartenenta la un grup, respecta si explica regulile acestuia
  • intelege diferentele dintre sine si ceilalti, dintre familii
  • intelege diversele tipuri de manifestari sociale

Comunicare si limbaj:

  • verbalizeaza experiente senzoriale, relatiile cu ceilalti
  • reda povestile cu ajutorul imaginilor
  • urmareste povesti si fara suport vizual
  • recita si canta spontan
  • descrie propriile desene
  • reda continutul unor imagini cu intrebari ajutatoare
  • foloseste cuvinte noi pentru a descrie situatiile intalnite
  • manifesta rabdare si atentie la lectura, fara sa intrerupa
  • povesteste un eveniment in succesiune logica (timp, loc, participanti)

Capacitati si atitudini de invatare:

  • finalizeaza contra timp sarcini de lucru simple
  • finalizeaza proiecte de grup simple, cu ajutorul educatorului
  • participa independent la jocuri de rol
  • manifesta interes pentru invatarea din situatii noi
  • integreaza ajutorul primit in realizarea urmatoarelor sarcini
  • finalizeaza independent proiecte proprii (constructii, colaje, desene, etc.)

Dezvoltare cognitiva si cunoasterea lumii:

  • recunoaste si denumeste categorii de lucruri sau fenomene
  • face comparatii ale unor obiecte, situatii, fenomene, dupa doua sau mai multe criterii
  • realizeaza operatii de investigare a mediului dupa criterii simple
  • demonstraza familiarizarea cu informatii de tip mathematic
  • opereaza cu numere pana la zece (operatii simple, comparare, vecini)

Dezvoltare fizică

  • participa la jocuri de miscare complexe, parcurge corect trasee sportive
  • se coordoneaza in aruncari, prinderi, exercitii cu succesiune ritmica de miscari
  • foloseste cu indemanare instrumente, tacamuri, creionul, foarfeca in scopul propus
  • pliaza hartia dupa indicatii

Activitati 5-6 ani:

  • jocuri si activitati liber alese (jocul cu jucaria, joc simbolic, joc senzorial, joc de constructie, joc didactic, joc imitativ, joc in aer liber, jocuri associative, jocuri de rol, jocuri matematice)
  • activitati de dezvoltare personala (activitati de cultivare a inclinatiilor personale)
  • activitati pe domenii experientiale (povestirea, exercitiile, experimentele, constructiile, lectura dupa imagini, observarea dialogul, crearea de povesti si jocuri, memorizare)
  • rutine si tranzitii

Obiective de atins pe parcursul anului scolar in activitatea cu copiii  5-6 ani

Dezvoltare socio-emotionala:

  • are fata de sine si fata de lume o apreciere pozitiva, o imagine complexa a contextului in care traim
  • isi asuma responsabilitatile si consecintele comportamentelor proprii
  • demonstreaza autocontrol emotional
  • initiaza rutine de salut, dialog si bune maniere
  • preia initiativa in grup sau respecta initiativa altuia si participa la activitati proiecte sau jocuri spontane de grup
  • ajuta eficient in situatii deificile,
  • preia spontan initiativa unor actiuni necesare (gospodarire, igiena, etc.)
  • arata intelegere, rabdare si toleranta fata de diversitatea de situatii intalnite

 

Comunicare si limbaj:

  • verbalizeaza experiente proprii, emotii, raportarea la situatii complexe in 3-5 enunturi complete si corecte gramatical,
  • reda povesti la prima vedere pe baza imaginilor, povesteste evenimente sintetizand actiunea,
  • raspunde la intrebari in enunturi explicative complexe,
  • foloseste vocabular complex pentru a descrie experientele proprii,
  • descrie imaginile sau propriile desene in detaliu, in secventa logica (subiectul, actiunea, locul, anotimpul, relatiile dintre personaje, rolul lor, etc),
  • recunoaste mesaje scrise si rolul scrisului in comunicare,
  • recunoaste rolul cartilor si le utilizeaza in jocul de-a lectura,
  • sustine un scurt discurs in cadrul unui proiect de grup,
  • manifesta atentie si rabdare la lectura fara imagini, reda pe scurt mesajul textului auzit
  • formuleaza comentarii proprii relative la o poveste sau o situatie
  • discuta despre semnificatiile din povesti sau situatii reale

Capacitati si atitudini de invatare:

  • finalizeaza independent si consecvent sarcini de lucru complexe
  • finalizeaza proiecte de grup complexe, sub ghidajul educatorului
  • initiaza activitati noi de invatare in grup
  • arata disponibilitate si creativitate in dialog si povestirea unor intamplari

 

Dezvoltare cognitiva si cunoasterea lumii:

  • compara evenimente, situatii, actiuni, fenomene
  • anticipeaza experientele noi pe baza experintelor trecute
  • cauta solutii adecvate unor probleme pe care le intelege
  • opereaza corect cu informatii de tip matematic – numere, marimi, unitati de timp
  • identifica si descrie caracteristici ale lumii vii
  • demonstraza cunoasterea unor caracteristici legate de viata omului pe Pamant
  • dramatizeaza o poveste in joc de rol
  • identifica si utilizeaza cartile in functie de specificul lor – carte de povesti, atlas, caiet de lucru
  • intelege rolul imaginatiei in activitatile creative
  •  

 

Dezvoltare fizică

  • participa la jocuri de miscare complexe, parcurge corect trasee sportive
  • se coordoneaza in aruncari, prinderi, exercitii cu succesiune ritmica de miscari
  • foloseste cu indemanare instrumente, tacamuri, creionul, foarfeca
  • pliaza hartia independent, dupa indicatii
  • dezvolta tactici in jocurile de miscare